Reizen, reizen, beetje school en nog meer reizen! - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Ilse Mierlo - WaarBenJij.nu Reizen, reizen, beetje school en nog meer reizen! - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Ilse Mierlo - WaarBenJij.nu

Reizen, reizen, beetje school en nog meer reizen!

Door: ilsevanmierlo

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Maart 2012 | Mexico, Guanajuato

Hallo familie, vriendjes en vriendinnetjes in Holanda!

Ik hoor van verschillende van jullie dat het zonnetje ook in Nederland zijn best doet en jullie naar de terrasjes weet je te lokken! Heel goed, geniet ervan!
Het is even geleden dat ik wat geschreven heb en dat terwijl ik veel heb gezien de afgelopen weken. Ik zal wat hoogtepunten uitlichten.

Mijn Duitse vriendin Tabby, die politicologie studeert, nodigde mij en Karen uit voor het congres ´Marketing Político e Imagen Público´ in Campeche, in de zuidoostelijke hoorn van Mexico (en jaa, aan het strand!). Het congres was voor studenten uit heel het land en er was een heel hotel gereserveerd, speciaal voor al die studenten. Dat was dus één groot feest, 300 studenten bij elkaar in een hotel met zwembad. We hadden iedere nacht poolparty tot de zon opkwam en daarna zat iedereen kei gaar naar de colleges en toespraken op de uni te luisteren. Sommige lagen zelfs te slapen in de collegebanken.
Campeche zelf is heel erg doe moeite waard om te bezoeken, mocht je toevallig in de buurt zijn. Het is een heus piratendorp! Het historisch centrum is compleet omringd door een muur, met maar 2 poorten die naar de buitenwereld leiden (Puerta del Sol aan het strand en Puerta de la Tierra aan de andere kant). Die muur diende vroeger dus om de stad tegen piraten te beschermen. Voor de toeristische tochtjes die in het congres inbegrepen waren (strand, piramides Edzná en meer)gingen we steeds met dezelfde bus met een chauffeur die zijn zoontje van 10 steeds meenam. Dat kereltje werd mijn beste vriend en hij had op zijn schouder altijd een groen vogeltje dat scheldwoorden riep! Mijn kleine piratenvriend, haha.

Na het congres gingen de Guanajuatito´s weer terug naar huis, maar Karen en ik hadden andere plannen. De week die volgde zouden er namelijk geen lessen zijn, i.v.m. het bezoek van de Paus in Guanajuato. Alle studenten wisten niet hoe snel ze de stad moesten verlaten deze week, want het bezoek van de Paus hield in dat de waterleidingen van de woningen afgesloten zouden worden om zeker te zijn dat er genoeg water zou zijn in de hotels, er zou geen internet zijn, om te voorkomen dat iemand een op afstand gestuurde bom wilde afvuren op de Paus, de uni was dicht, het centrum afgesloten en er heerste een heus alcoholverbod deze week. Dat hele gekkenhuis heeft alle studenten weggejaagd uit de stad die week.
Karen en ik waren die zondag voor die week dus in Campeche en we besloten om de Paus te ontlopen en op bezoek te gaan bij de tante van Karen die in Mérida (Yucatán) woont. Daar konden we even bijkomen van het congres en de poolparties, dat hadden we echt even nodig, haha. We hebben lekker uitgewaaid op het strand van Progreso en bezochten de Maya ruines. Vanuit Mérida zijn we naar Chichen Itzá gereisd om een wonder mee te maken. Echt waar, het spectaculairste wat ik ooit heb gezien. In Chichen bevinden zich ruines en piramiden van de Toltecas en de Mayas. Een tempel van de Mayas heeft onder en bovenaan beelden van het hoofd van de god Quetzalquátl, die eruit ziet als een slang. Twee keer per jaar, als de lente of de herst begint, op 21 maart en 21 oktober om 16.30, verschijnt deze god op de tempel. De stand van de zon is dan namelijk zo dat de trappen van de ene zijde van de tempel een schaduw werpen op een andere zijde van de tempel, waardoor er een zonnevlek ontstaat die het slangenlijf van Quetzalcuátl vormt en precies aansluit op zijn gebeeldhouwde slangenkop die ook zonverlicht is. Echt heel bijzonder om te zien, ik zal foto´s oploaden, maar dat is niet half zo mooi als in het echt. Er kwamen duizenden toerisen op dit spectakel af en ik was heel gelukkig dat ik deze eerste dag van de lente precies op die plek was om het spectakel te aanschouwen.
Toen we na het wonder in Chichen Itzá buskaartjes wilden kopen om terug te gaan naar Mérida en we tussen alle bestemmingen Cancún zagen staan, besloten we spontaan om een paar dagen in Cancún te spenderen. Zonder tandenborstel, pyama of wat dan ook, maar toevallig had ik mijn (halve) bikini aan en Karen had hem nog in haar tas zitten van Progreso. Meer hadden we niet nodig dus we gingen naar Cancún. Daar heb ik de blauwste zee ooit gezien. Echt knalknalblauw, supermooi. Jammer dat de kust verpest is door alle hotels, maar hier en daar is nog wel een parelwit strand te vinden.
Daarna terug naar Mérida om afscheid te nemen van de tante van Karen en terug naar Guanajuato, maar niet in één keer, want dat is iets van 28 uur in de bus zitten. Het plan was dan ook om naar Veracruz te reizen, daar een dag uitwaaien aan het strand en daarna naar Mexico-stad, waar een nicht van Karen woont, Melissa. Een superhippe meid, 19 jaar, werkt als actrice in D.F. en al helemaal streetwise in die reuzenstad. Daar hebben we het weekend doorgebracht met toeristische bezoekjes en hippe barren en Melissa vergezeld die even haar neus liet piercen op de markt.
Zondagnacht helemaal gesloop kwamen we aan in Guanajuato, waar we afgelopen week netjes naar alle lessen zijn geweest. Maar wat denk je, vandaag is de eerste dag van twee weken vakantie: Semana Santa! Vanacht gaan Karen en ik met de nachtbus naar Mazalán (surfstrand!) en we gaan via de Copper Canyon (paardrijden in de bergen wil ik! Staat in Lonely Planet) naar Chihuahua om de familie van Karen te bezoeken.

Dit is wel even dubbel, van de ene kant lijkt het me heel leuk om die vrienden van Karen te ontmoeten die ik alleen via Skype ken, maar van de andere kant weet ik dat het niet veilig is daar. Goed opletten dus, maar ik ben met de familie van Karen, dus ik loop niet verdwaalt alleen rond ofzo. Karen denkt er trouwens over om voor altijd in Guanajuato te gaan studeren, omdat het in Chihuahua zo gevaarlijk is. Ze kan nooit alleen over straat, nooit spontaan even bij een vriendin langs ofzo, altijd moet één van haar ouders haar brengen met de auto. Bovendien hebben veel van haar studiegenoten Chihuahua al verlaten om in andere delen van Mexico te studeren, omdat het leven daar dus echt niet leuk is met al dat geweld, dat Karen wijt aan de drugsoorlog die Felipe Calderon in 2006 is gestart tegen de kartels Tijana, Juárez en nog een waar in ff de naam van vergeten ben. Maar er gaan geruchten dat de maffiabaas Joaquin ´el Perro´ Nogwat, van de kartel Sinaloa een deal heeft gesloten met Calderon. Die Joaquim zou gesignaleerd zijn terwijl hij het Palacio del Gobierno in DF verliet. Dit terwijl hij de meest gezochte maffiabaas in Mexico is. De bevolking in heel Noord-Mexico haat Calderon die van de partij PAN is. In juni zijn er presidentsverkiezingen en de kandidaat voor de PRI, Peña Nieto, staat dan ook hoog in de peilingen.

Nou ja, ik zal heul voorzichtig zijn en in het huis van Karen kan ik op internet, dus ik zal jullie op de hoogte houden van deze nieuwe reis.

Heel veel liefs,

Ilse

  • 01 April 2012 - 10:47

    Theresia En Eric:

    Hoi Ilse,

    Wat een verhaal en wat heb je er weer veel nieuwe dingen gezien.
    waar wij in gedachten dan een beeld bij moeten zien, maar het zal vast indrukwekkend zijn.
    Het is goed dat je de familie en vrienden van Karen gaat ontmoeten.
    en je weet wel dat wij jou familie in brabant zal zeggen,meisje let goed op in die gevaarlijke stad.

    heel veel groetjes Eric en Theresia

  • 02 April 2012 - 21:00

    Eva:

    Haaa Ilse!
    Superleuk zeg, die hele reis door Mexico tijdens je vrije dagen! Je ziet zoveel leuke dingen, ben echt jaloers, haha. Als je steeds zo veel vrij bent, hoef je na die studie niet eens meer alleen te gaan reizen, want volgens mij heb je zo'n beetje alles al gezien! ;)
    Als je binnenkort nog eens tijd hebt, kunnen we weer een keer skypen.
    Doe voorzichtig daar in Chihuahua (maar ook: geniet & heb de tijd van je leven!!) xxxx

  • 05 April 2012 - 13:47

    Mama:

    Heey Ilse,
    Ik was wat op facebook aan het "surfen"en daar kwam ik kei leuke foto's van jouw tegen in Campeche! Wow, dat zag er echt leuk uit!! Kun je niet wat foto's oploaden op deze pagina? Zou wel leuk zijn! Leuk ook dat je de familie van Karen gaat ontmoeten, maar blijf toch maar goed uitkijken daar in het grensgebied van Noord-Mexico. Succes met paardrijden!!(:??(!
    dikke kus,
    mama Xxxx

  • 09 April 2012 - 14:38

    Tante Elly:

    Tjeetje Ilse, het is bijna niet bij te houden wat je allemaal ziet daar en meemaakt.
    Hier is het inmiddels tweede paasdag, zoals we die in nederland kennen:druilerig en koud. Dus geniet daar maar lekker en neem het ervan.
    En blijf natuurlijk voorzichtig, kan nooit genoeg gezegd worden.

  • 12 April 2012 - 08:45

    Simone:

    Hoi Ilse,

    Wat geweldig allemaal daar.
    Chichen Itza lijkt me ook helemaal geweldig. Heb je in Yucatan nog met dolfijnen gezwommen of ben je er te kort geweest?
    Geniet, geniet, geniet verder nog.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto's!!!

    Groetjes van een jaloerse nicht (hahaha)

  • 12 April 2012 - 08:48

    Simone:

    P.S. Wat zullen er hier nog 2 jaloers zijn: Indy om t paardrijden en Kyan is gek van piraten! Hahaha
    Ik vind ze alleen nog te klein om daar naartoe te sturen. Hahaha

  • 30 Juli 2012 - 13:36

    Suzan:

    Ilse, ik ben zo benieuwd naar die foto's, het klinkt allemaal heel erg leuk! Echt heel erg gaaf dat jij net op dat moment bij die tempel was :) Veel plezier de komende week! (paardrijden in de bergen,, dat wil ik oook!!) Take Care! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Van 6 januari 2012 t/m 2 juni 2012 zal ik vijf vakken volgen aan de Universidad de Guanajuato in México. Wat zal ik goed Spaans leren! Na het studeren zal ik nog een maand door de rest van México rondreizen. Ik keer dus 29 juni 2012 weer terug.

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 29388

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 29 Juni 2012

Studie en meer in México

Landen bezocht: